Preskoči na vsebino

Zbirka UGM pod lupo / Gorski svet
Slovenski planinski muzej, Triglavska cesta 49, Mojstrana
9. oktober – 22. november 2020
otvoritev: petek, 9. oktober 2020, 17.00

kustosinja razstave: Andreja Borin, muzejska svetovalka UGM
priprava gradiva: Andreja Borin, muzejska svetovalka UGM in Živa Brglez, restavratorka UGM

Umetnostna galerija Maribor v letošnjem projektu »Pod lupo« osvetljuje segment iz svoje zbirke likovnih del, tokrat so v fokusu gorski motivi. V sodelovanju s Slovenskim planinskim muzejem smo raziskali manj znane avtorje (predvsem Anton Nowak), končni rezultat pa je manjša razstava v Slovenskem planinskem muzeju.

Razstava zajema obdobje od začetka 20. stoletja pa do sredine osemdesetih let 20. stoletja. Predstavljeni so: Anton Nowak (1865 – 1932), Anton Gvajc (1865 – 1935), Maks Kavčič (1909 – 1973)  in Zora Plešnar (r. 1925). Izbor se začenja s predstavnikom dunajske secesije Antonom Nowakom in njegovimi slikami avstrijskih gor in italijanskih Dolomitov okrog leta 1905. Nowak je bil rojen v Mariboru, živel in ustvarjal pa je večinoma na Dunaju in v Brnu. Bil je ustanovni član dunajske secesije in nekaj časa tudi predsednik društva. V njegovem slikarstvu (prevladujejo krajine) so vidni odmevi secesije in tudi postimpresionizma, slikar pa do danes še ni bil celostno predstavljen. Anton Gvajc se je s slikanjem gora in hribov navdušil v mariborskem obdobju, ko se je kot zaveden Primorec pred fašizmom umaknil na Štajersko. Kot slikar ostaja zvest realističnim izhodiščem, njegove krajine pa so pogosto sentimentalno obarvane. Maks Kavčič se predstavlja z enim samim, a odličnim gvašem na papirju iz leta 1959, ki dokazuje sproščenost in virtuoznost poteze ter modernističen značaj njegove umetnosti. Po drugi svetovni vojni je bil prav Maks Kavčič eden od glavnih protagonistov likovnega življenja v Mariboru, deloval pa je tudi kot restavrator in scenograf. Izbor se zaključuje s fotografinjo Zoro Plešnar in njenimi tremi cikli povezanimi z gorami: Obir, Markacije in Na Vršiču, vsi med 1976 - 1983. Zora Plešnar je veliko potovala, njeni cikli so nastajali dolgo časa in postopoma, pogosto se je v njih odmaknila od realnega in gledalca povabila v drugačno, nadrealno dimenzijo. Tak pristop je mogoče videti tudi v ciklih na temo gorskega sveta. Bila je tudi članica avantgardne fotografske skupine Mariborski krog (1971 – 1974) in kot edina ženska tudi razstavljala na njihovi prvi razstavi, ki je bila prelomna za razvoj slovenske fotografije. Leta 1919 je Umetnostna galerija Maribor pripravila njeno retrospektivno razstavo.