Preskoči na vsebino

Šestindvajset milijonov minut kasneje
Nove tendence, iz zbirke MSU Zagreb
Umetnostna galerija Maribor, Strossmayerjeva 6, Maribor
otvoritev: četrtek, 25. november 2010, ob 19.00

V Zagrebu so leta 1961 – v času prve konference neuvrščenih držav v Beogradu – prvič organizirali dogodek imenovan Nove tendence, ki je pomenil eno od znamenj globalnega odpiranja tedanjega jugoslovanskega prostora. V okvirih, ki jih je zasnovala Galerija suvremene umjetnosti, so se sestali mladi umetniki iz različnih koncev Evrope in tudi ZDA ter napovedali spremembo v likovni umetnosti. Organizatorji so verjeli v novo, sodobno sliko sveta, v napredek, inovacijo, eksperiment in aktivizem, hkrati pa so bili kritični do družbe in njenih dominantnih struktur. Nove tendence je bilo provizorično poimenovanje delovanja neformalnih in neodvisnih skupin ter posameznikov v tej zagrebški izkušnji, vendar je kmalu postala močna oznaka za organizirano evropsko gibanje, kjer so se srečale različne umetniške smeri; vizualna, kinetična, programirana, optična, gestaltistična, neokonstruktivizem in neokonkretizem. Še več, četrta (1968) in peta (1973) edicija dogodka sta bili v večini posvečeni računalniški umetnosti in eni od prvih manifestacij posvečenih umetnosti in računalniku! 

Muzej suvremene umjetnosti (MSU)
v Zagrebu hrani izjemno zbirko umetniške vrednosti, ki jo sestavlja izbor del, ki so jih umetniki, med katerimi so zveneča imena evropske in svetovne umetnosti druge polovice dvajsetega stoletja: Marc Adrien, Vojin Bakić, Vladimir Bonačić, Dieter Hacker, Julio Le Parc, Koloman Novak, John Baldessari, OHO, Victor Vassarely in mnogi drugi – razstavljali na petih razstavah. Na njih so se predstavili tudi slovenski umetniki, kot so npr. OHO, Edvard Zajec, kljub temu pa pri nas predstavitve te velike in pomembne manifestacije, ki se je godila v naši bližini, še nismo videli.

Prva slovenska predstavitev gibanja Novih tendenc se bo osredotočila na medijski prestop od slike k objektu, ki je sprva statičen, nato gibljiv, objekt mašina in nenazadnje digitaliziran. Zatem se,  skladno z dogajanjem v svetu umetnosti, zgodi prehod od objekta k konceptu – ideji in popolnemu odmiku od materialnosti predmeta. Ta premik se povezuje v istem času z nastajajočo računalniško in konceptualno umetnostjo. Razstava v UGM bo poleg umetniških del ob pomoči dokumentarnega arhivskega gradiva, ki ga prav tako hrani MSU v Zagrebu, gledalcu ponudila tudi pogled na socialni trenutek tega dogajanja, pogled v neko preteklost, ki je pomembno zaznamovala prihodnost umetnosti v lokalnem in širšem evropskem prostoru. 

UGM in MFRU pripravljata za slovenski in evropski prostor izjemno pomembno predstavitev gibanja Novih tendenc. Dela iz zbirke zagrebškega MSU bo za mariborsko razstavo ob strokovni pomoči kustosov zagrebškega muzeja izbrala Petja Grafenauer.

Razstava je nastala v sodelovanju s 16. Mednarodnim festivalom računalniške umetnosti (MFRU 2010), zavodom uho; oko: Zavod za umetnost in tehnologijo Maribor in MKC Maribor  ter Muzejem suvremene umjetnosti Zagreb.

kustosinja
: Petja Grafenauer, umetnostna zgodovinarka  
oblikovalec razstave: Vasja Cenčič