Preskoči na vsebino

Claudia Märzendorfer / 72 km+
UGM Studio, Trg Leona Štuklja 2
7. 10. —12. 11. 2016
otvoritev: 6. oktober 2016, ob 19.00

Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien (KM– Graz)
8. 12. 2016—26. 1. 2017
otvoritev: 07. december 2016, ob 18.00

kurator: Sandro Droschl

Umetniško ustvarjanje avstrijske umetnice Claudie Märzendorfer (r. 1969, Dunaj) najbolje opišemo kot poskus upodobitve trenutka, ki se zdi izven nadzora, nemogoč in nekako "napačen" hkrati. Namesto da ustvarja dela za večnost (in izdelke za umetniški trg), se umetnica posveča postopku, transformaciji in popolnemu razpadu ali izginotju umetniškega dela. Zato je "čas" tema vseh njenih del, tako minljivih skulpturnih instalacij kot objektov, katerih realizacija je zahtevala ogromno časa. Za umetnico je čas "edina nevtralna valuta"– danost, ki ne glede na ozadje in družbeni status ostaja vedno enaka merska enota. Märzendorferjeva od konca 90-ih let razvija in uporablja tehniko in material, ki se skladata z njenim interesom za spremenljivo in neobvladljivo: izdeluje objekte iz zamrznjene vode – minljive, nestabilne skulpture, ki začnejo razpadati v trenutku, ko so predstavljene; pletene objekte - z zanko po zanko nastajajo labirinti pletenih vrvic oz. objekti velikih dimenzij ali neobstojne instalacije iz prašnih delcev.

Dvodelna razstava Claudie Märzendorfer – najprej na ogled v UGM Studiu v Mariboru, nato v Künstlerhausu v sosednjem Gradcu – se osredotoča na serijo pletenih del, za katero je umetnica porabila neznansko veliko časa in truda: v obdobju osmih let so pnevmatike, blok motor in drugi deli tovornjaka z zanko po zanko počasi pridobivali svojo obliko. Vse se je začelo s pnevmatiko tovornjaka, ki jo je Claudia Märzendorfer leta 2005 izdelala kot prvo v seriji Ersatzteile (Nadomestni deli) tovornjaka. Serijo Silent Running (Tiho naprej), ki jo razvija od leta 2005, ob petih pletenih pnevmatikah tovornjaka danes sestavljajo še izpušna cev, rezervoar, žaromet in blok motorja. Preden se je lotila izdelave, je umetnica natančno preučila načrte za izdelavo motorja in mehanike, ustvarila vrsto risb in oblikovala pletene vzorce profila pnevmatik in snežnih verig. Zatem je z natančnim, večmesečnim ročnim delom snovala serijo Ersatzteile: z zanko po zanko so se počasi izoblikovali objekti velikega formata. Z organskim labirintom cevi in komor delo Motorblock (Blok motor) (2012–2013) spominja na srce ali mehansko-tehnično drobovje, ki se je osamosvojilo. Pletenje kot postopek izdelave je vsekakor predstavljalo delovni proces, v katerega je umetnica vložila nepojmljivo veliko časa. V luči vsesplošno sprejetega načela učinkovitosti in optimizacije izbrana metoda izdelave ne predstavlja toliko anahronizma kot namerno izbrano nasprotje tržno usmerjeni instantni družbi: gre za anarhični trenutek in prav gotovo za politično držo. Odsotnost funkcionalnosti predstavlja umetničino izhodišče in primarno gonilno silo.

Večdelno pleteno skulpturo umetnica ustvarja že 11 let in je zanjo doslej porabila več kot 72 kilometrov volne.

Biografija:
Claudia Märzendorfer
 
Rojena leta 1969 na Dunaju, živi in dela na Dunaju, kjer je študirala kiparstvo z Brunom Gironcolijem na Akademiji za likovno umetnost na Dunaju. Je članica Dunajske Secesije. 

Izbrane samostojne razstave
2016  72 km+ Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien (KM–Graz), kustos Sandro Drocchl         
72 km+ MSU Maribor, kustosinja Simona Vidmar v sodelovanju s Sandrom  Droschlom
Reisegruppe schöner Männer,  Fox - Offspace, Dunaj, kustos Udo Bohnenberger
kollektive Collage, Bildraum Bodensee, Bregenz, kustosinja Jeanette Pacher
2015  shared space Attems, Rhizom na Palais Attems, Gradec
2014  Silent Running, Ersatzteile, Showroom Vice Versa, Berlin 
CM Motor, vorAnker, Anker Brotfabrik, Dunaj
2009 Als er das Messer in die Sonne warf, Jesuitenfoyer, Dunaj 
Selected Groupshow Exhibitions
2016  OFF IS, Traungasse 12 Dunaj, kustosinja Angela Stief 
Sound und Buch, Belvedere Dunaj, kustos Bernhard Cella
2015  Winterausstellung, Schloss Benrath (Nemčija ), kustosinja Leonie Runte
Frey Art Museum, Seattle (ZDA), kustosinja Jo-Anne Birnie Danzker
Awards, Residencies
2014  Outstanding Artist Award for Fine Arts
2012  Schönste Bücher Österreichs Award for here’s to you, katalog raisonné
2010  Avstrijska državna štipendija za likovno umetnost
2006  Artist-in-Residence at Tesla im Podewil’schen Palais, Berlin

Projekti, komisije
2016  Depot Graz, projekt z Municipal Art Collection, Gradec
Wettbewerb Kunst im öffentl. Raum Niederösterreich Platzgestaltung Ybbsitz, Raspberry
2015  Vom Lift aus begangen liegt alles im Parterre, pinboard projekt, Landscape and Public Space, Univerza za uporabno umetnost, Dunaj 
2014  WANDABWICKLUNG
, (temporary art-in-architecture), BIG Headquarters, Dunaj
2013  Der Gedanke kann warten, er hat keine Zeit, radio igra za Ö1 – Avstrijski Občinski Radio
2008  white noise, Stift Admont
2007  CODE, (art-in-architecture), Wissensturm, Linz
2006  Frozen records – much ado about nothing, koncert, Wiener Mozartjahr, Dunaj 

Projekt je nastal v okviru kuratorskega sodelovanja med Sandrom Droschlom, direktorjem Künstlerhausa, Halle für Kunst & Medien iz Gradca in Simono Vidmar, višjo kustosinjo UGM. Sodelovanje se bo nadaljevalo s predstavitvijo slovenskega umetnika v Gradcu v letu 2017.