Preskoči na vsebino

PREDSTAVLJAMO EKO 8 UMETNIŠKE PROJEKTE

ANTONIS PITTAS / opeko po opeko, 2021
prostorska postavitev, MTT, Melje, mešana tehnika, reciklirana opeka, grafitni kit
z dovoljenjem umetnika

Značilno za delo Antonisa Pittasa je zgodovinsko zavedanje, na katerem temelji obravnava sodobnih družbenih in političnih vprašanj. Pittas pogosto raziskuje teme, kot so varnost in nadzor, gospodarske krize in dejanja upora, pa tudi pojme ikonoklazma in vandalizma. Pomemben referenčni okvir za umetnika je vizualni jezik modernizma in zgodovinskih avantgard, vključno z Bauhausom, De Stijlom in ruskim konstruktivizmom. Skozi vso zgodovino sledimo formam iz tega obdobja, kako se pojavijo v nenavadnih situacijah in dobivajo nove oblike in pomene. Pittas preslika njihove transhistorične linije razvoja in raziskuje, kako se znova pojavljajo v sedanjosti.

opeko po opeko sestavlja več kot 1500 rabljenih opek, na katerih najdemo besedila in besedne zveze, vrisane v grafit. Vseh besed in stavkov ni mogoče prebrati, saj umetnik uporablja različna merila in dela s plastmi. Nekatera besedila so na površini opek, druga segajo do tal in zidov mirujočega prostora Zložljive hiše v tovarni MTT.

Pittas se je spopadel z ekološko krizo ter z jezikom in simboli, ki posredujejo njeno prelomno točko, in raziskal strukture odpora, ki so jih uporabili protestniki in jih je bilo mogoče videti na ulicah Hongkonga – neformalne kupe opeke, dobesedno iztrgane s hongkonških pločnikov, polje ovir, priložnostnih pripomočkov in kupe tlakovcev, ki so varnostnim vozilom in policijskim enotam preprečevale dostop do protestnikov. Zanimiva je navidezna spontanost te ulične ureditve, ki je fizično zrasla iz tal. Razbitine uličnih nemirov so le ena od vizualnih referenc, kamor sodijo tudi pretekli pogledi na tovarno s predelovalnimi stroji in delavci.

Ob razmišljanju o naslovu trienala Pismo za prihodnost in ob ukrepih mnogih drugih v zvezi z ekološko krizo, ki jo je težko napovedati in ubesediti, Pittas navaja besedila, ki so povezana s protesti, prebujenimi dejanji, z opaženimi stavki in s citati iz časopisov. Motiv večplastne grafike, performativne predstavitve na površinah in arhitekturi, s katero bi aktivirali državljansko držo in ustvarili novo branje, je osrednji vidik Pittasovega ustvarjanja.

Socialistična Jugoslavija in zgodovina tovarne MTT v povojnem obdobju sta imeli svoj modernistični vizualni jezik, ki se izraža v postavitvi. Pittasov raziskovalni pristop temelji na ideji, da se utopične težnje zlahka spremenijo v svoje nasprotje in vodijo v uničenje, zatiranje ter afirmacijo moči in oblasti. Z izpostavljanjem te dinamike Pittasovo delo ponuja prostor za razmislek o zgodovini in sedanjosti.

Antonis Pittas (r. 1973, Atene, Grčija) živi in dela v Amsterdamu na Nizozemskem. Študiral je na Šoli za likovno umetnost v Atenah, na Inštitutu Piet Zwart v Rotterdamu in na Inštitutu Sandberg v Amsterdamu. Bil je rezidenčni umetnik na Centru za kuratorske študije na Bard Collegeu v Annandale-on-Hudsonu v New Yorku, trenutno pa je raziskovalni štipendist Fakultete za humanistiko Univerze v Amsterdamu, kjer raziskuje in ustvarja na temo 'Recikliranja zgodovine (aktualiziranje zgodovine/historizacija sodobnosti). Pittas predava na Kraljevi akademiji za umetnost v Haagu in na Akademiji za oblikovanje v Eindhovnu.